Europejski Plan Rozwoju Szkoły zatwierdzony przez
Narodową Agencję programu Erasmus+
Jesteśmy dumni, bo nasza praca została wyróżniona.


Unia Europejska przyznała Zespołowi Szkół Specjalnych im. M. Grzegorzewskiej w Zduńskiej Woli prawie 74 tys. euro na projekt pt. „Od Montessori do samodzielności”. W ciągu najbliższych dwóch lat dyrektor i nauczyciele pracujący w szkole wezmą udział w trzech 10-o dniowych szkoleniach z zakresu metody Montessori w Instytucie Duhovka w Pradze oraz dwóch wizytach studyjnych w placówkach partnerskich w Modern Montessori International w M. Londyn w Wielkiej Brytanii i Montessori School of Las Palmas de Gran Canaria. Ponadto planujemy udział w Międzynarodowym XV Kongresie Montessori w Lund/Szwecja.
Nasz Europejski Plan Rozwoju Szkoły został doceniony na arenie międzynarodowej. Liczymy, że spodoba się społeczności lokalnej, naszym uczniom i ich rodzicom. Dołożymy wszelkich starań aby tak było!
Dziękujemy za pomoc, liczymy na wsparcie i mamy nadzieję, że Nasz pomysł na Szkołę, który jeszcze rok temu wydawał się utopijnym marzeniem za dwa lata będzie na wyciągnięcie ręki i zarówno władze samorządowe i oświatowe dadzą nam zielone światło, które otrzymaliśmy od UE.
Jeden człowiek może niewiele, ale razem jesteśmy w stanie góry przenosić, by niemożliwe stało się możliwe.

Renata Kosińska – Graf, koordynator projektów międzynarodowych w ZSS im. M. Grzegorzewskiej w Zduńskiej Woli

***********************************************************************************

Wiosna tego roku to dla naszych pedagogów czas wizyt w studyjnych realizowanych w ramach programu Erasmus +.  Pierwsza z nich odbyła się w Londynie w dniach od 16 do 20 marca. Podczas pobytu w Wielkiej Brytanii nauczyciele poznali placówki londyńskie, które pracują z dziećmi wykorzystując metodę M.Montessori.  Obserwowanie zajęć  w MMI Crydon, MMI Streatham, MMI Golders Green oraz MMI Raynes Park dało uczestnikom projektu nowe spojrzenie na tę metodę i możliwości jej adaptacji do warunków lokalowych, do środowiska, do potrzeb, kultury  innego kraju jakim jest Anglia.
Kreatywność londyńczyków, która była widoczna chociażby w dostosowaniu miejsca do potrzeb przedszkola montessoriańskiego, zachwyciła pedagogów – na przykład przekształcenie kościoła – jednego pomieszczenia – na bardzo przytulną, a dla nas Polaków niezwykle oryginalną salę przedszkolną, czy też stworzenie oddziałów przedszkolnych w jednym z domków będącym częścią typowej - wąskiej zabudowy ulicy w Londynie.
Podczas obserwowanych zajęć, nauczyciele mieli możliwość widzieć adaptację metody w pracy z dziećmi już od 3 miesiąca życia, kiedy to w sposób szczególny widoczne jest podążanie za dzieckiem. Niezwykłym doświadczeniem było podpatrywanie tych najmłodszych dzieci podczas kształtowania się u nich samodzielności z wykorzystaniem chociażby materiałów do praktycznego życia.
Po zajęciach – był również czas na rozwój kulturowy. A w Londynie było co zwiedzać…. I tylko kreatywność i zorganizowanie naszych pedagogów sprawiła, że w tak krótkim czasie mogli zobaczyć tak wiele i doświadczyć wzruszających spotkań ze sztuką podczas wizyty w The National Gallery, The British Museum. Poznać i odkryć niesamowite dzieje rozwoju Ziemi, świata zwierząt i roślin w The Natural History Museum.  Nie sposób było przejść obojętnie obok Pałacu Westminsterskiego, słynnego zegara Big Ben, czy nie przespacerować się Tower Bridge, zobaczyć Tower of London. W pamięci na długo zostanie również  widok Londynu widziany niemalże z lotu ptaka - z ogromnego London Eye.
Zdjęcia z wizyty w Londynie

Kolejna wizyta studyjna odbyła się w dniach 13 - 19  kwietnia. Tym razem sześcioosobowa grupa pedagogów poleciała z Warszawy samolotem ... aż na Wysypy Kanaryjskie, a dokładnie na Gran Canarię. To niesamowite wrażenie uczestniczyć w obserwacji zajęć w szkole, za oknami której rozpościera się niespotykany dla Polaków widok oceanu, palm i kaktusów.
W Montessori School of Las Palmas pedagodzy spędzili kilka dni, by jeszcze pełniej  doświadczyć wyjątkowości, a zarazem uniwersalności metody montessoriańskiej. Odmienny klimat, ukształtowanie terenu, inne zwyczaje, a pomoce do zajęć praktycznego życia, rozwoju zmysłów, matematyki, języka, wychowania kosmicznego jakby niezmienne. Choć z pewnością materiały do science wyróżniały się od znanych nam w Polsce.
Obserwacje odbywały się każdego dnia w trzech grupach wiekowych dzieci. Podobnie jak w Londynie można było zobaczyć sale, rozmieszczenie materiałów na półkach - pomieszczeniach dla najmłodszych dzieci, które dla naszych nauczycieli są nowością, bowiem w naszej placówce mamy trochę starsze przedszkolaki. Odmiennym doświadczeniem była również muzyka, która towarzyszyła uczniom również podczas zajęć. Południowe rytmy pobudzały do działania montessoriańskich studentów.
Wizyta w szkole montessoriańskiej nie była jedyną możliwością podpatrzenia funkcjonowania tamtejszej oświaty. Nauczyciele mieli także możliwość uczestniczenia w zajęciach w typowej kanaryjskiej szkole, gdzie zobaczyli naprawdę inspirujące lekcje, przygotowane przez fantastycznych ludzi z pasją do nauczania.
Wyjazd na Gran Canarię to dla pedagogów niepowtarzalna możliwość rozwoju również kulturowego. Gospodarze na zakończenie naszego pobytu zorganizowali kanaryjski lanuch, przygotowany wg przepisów tamtejszej kuchni. Wyśmienite sosy czerwone i zielone moho do ryb i ziemniaków, słodkie gofio i napój o smaku dzieciństwa dla większości kanaryjczyków stał się dla gości wizytówkę południowej kuchni.  Pobliskie miejscowości, ich architektura, krajobraz oraz mieszkańcy urzekły podróżników.
Wizyty studyjne to czas bogatych doświadczeń - rozwoju umiejętności językowych, kulturowych, odmiennego spojrzenia na możliwości wykorzystania metody w pracy z dziećmi w zróżnicowanych środowiskach.

Zdjęcia z wizyty w Las Palmas

***********************************************************************************

Mobilność III – Szkolenie w Pradze

W lutym 2015 roku pedagodzy biorący udział w Programie Erasmus + uczestniczyli w drugiej części szkolenia z zakresu metody Marii Montessori.
Od 16 do 27 lutego nauczyciele poznawali teorię, filozofię oraz pomoce z obszaru życia praktycznego i kształcenia zmysłów. Podczas blisko 9 godzinnego dnia zajęć mogli doświadczać aktywności, jakie każdego dnia podejmowane są przez dzieci. Własna praktyka pozwala zrozumieć wyjątkowość, zasadność i celowość wprowadzenia dokładnie tych materiałów, w czasie, kiedy dziecko ma największą szansę rozwoju określonej funkcji, umiejętności. Samodzielne doświadczanie pracy na materiale montessoriańskim, zarówno na tym kształtującym rozwój samodzielności, jak i  rozwój sensoryczny uświadamia dorosłym, z jaką precyzją został on zaprojektowany, by uczyć, bawić, a do tego, by był atrakcyjny pod względem wyglądu dla dziecka.
Istotne miejsce w programie szkolenia zostało zarezerwowane na potrzeby obserwacji, podczas której każdy nauczyciel powinien stawać się odkrywcą, by z otwartością i ciekawością spoglądać na dziecko. Obiektywnej obserwacji może dokonać jedynie osoba, która ma zachowaną równowagę pomiędzy swoimi prywatnym życiem, a tym czego doświadcza w placówce. Dzięki rzetelnie przeprowadzonej obserwacji nauczyciel poznaje ucznia, jego potrzeby i dopiero wówczas, w pełni świadomie może zarządzać klasą, jej czasem, gdyż głównym założeniem tworzenia klasy jest umiejętność tworzenia relacji w grupie.
Każda mobilność, poza rozwojem naukowym, jest również szansą na rozwój kompetencji językowych oraz rozwój kulturowy. Tym razem grupa pedagogów miała możliwość zwiedzić zakątki Wzgórza Wyszehradzkiego – kościół św. Piotra i Pawła, cmentarz na którym spoczywają najwybitniejsze osobistości Czech, rotundę św. Marcina oraz przespacerować się uliczkami pięknej dzielnicy Pragi – Żiżkov.
Na zakończenie drugiego etapu szkolenia, nauczycielom przypadł zaszczyt uczestniczenia we wręczeniu Międzynarodowego Certyfikatu AMS, który został przyznany Hance Cernichovej, która dała się nam poznać jako niezwykły nauczyciel i wykładowca. Dla naszych młodych pedagogów montessoriańskich to niezwykłe przeżycie.

TUTAJ ZOBACZYSZ ZDJĘCIA!!!

***********************************************************************************

Mobliność II - Szkolenie w Pradze

W dniach 13 – 25 listopada 2014 roku nauczyciele naszej szkoły biorący udział w Programie Erasmus + realizujący projekt „Od Montessori do samodzielności” wyjechali do Pragi, gdzie rozpoczęli cykl szkoleń w zakresie metody wychowania i nauczania Marii Montessori organizowanych przez Duhovka Institut. Dorothy Paul - dyrektor Instytutu Duhovka oraz Jiří Sadil - dyrektor koordynujący projekt byli odpowiedzialni za przebieg i realizację szkolenia.
Sześcioosobowa grupa pedagogów uczestniczyła w zajęciach teoretycznych, doświadczała aktywnego poznawania materiałów z różnych dziedzin. Program szkolenia obejmował również dni obserwacji zajęć w trzech różnych placówkach montessoriańskich: w przedszkolu na Cihelnej i Kozlovskiej oraz szkole podstawowej na ul. Nad Kajetankou.
Podczas obserwacji w czasie wizyt studyjnych szczególną uwagę zwracano na  sposób prowadzenia zajęć, relacje dziecko – dziecko; dziecko – nauczyciel; nauczyciel – nauczyciel oraz na sposób rozwiązywania konfliktów. Istotnym elementem było również przygotowane otoczenie, troska dzieci o nie, o materiał. Prawidłowo dopasowane środowisko pozwala dziecku doświadczać, eksplorować je i osiągać sukces rozwijając się w kierunku niezależności, poprzez koordynację, koncentrację i porządek.
Za nami czas pełen pracy, wyjątkowych wrażeń, inspiracji… Międzynarodowa kadra oraz jej inne spojrzenie na edukację pozwoliło nam na nowo odkryć DZIECKO I JEGO POTRZEBY, a także miejsce i rolę nauczyciela - przewodnika do świata samodzielności.
Pomimo zmęczenia wracamy z nowymi pomysłami, które chcemy zrealizować. Natchnione duchem Montessori stawiamy sobie za cel wdrożenie planów związanych z rozwijaniem Metody w naszej placówce, co ściśle wpisuje się w Europejski Plan Rozwoju Szkoły. 
Wracamy by dzielić się naszymi doświadczeniami ze Wszystkimi.

TUTAJ ZOBACZYSZ ZDJĘCIA!!!

***********************************************************************************

XV Kongres Montessori Europa w Lund/Szwecja,
21st Century Skills – The Challenge for the Montessori Teacher”
Umiejętności XXI wieku.
Wyzwanie dla nauczyciela
10-12  Październik  2014

Zjazdy te organizowane są każdego roku, a ich celem jest zapewnienie łączności, wymiany informacji między pedagogami pracującymi zgodnie z założeniami pedagogiki Marii Montessori. Temat piętnastego, cyklicznego spotkania brzmiał “21st Century Skills – The Challenge for the Montessori Teacher”.
Wśród zaproszonych wykładowców znaleźli się: Claus Dieter Kaul - założyciel i dyrektor: Institute for Holistic Education w Tegernsee z Niemiec, dr Per Johansson - popularyzator pedagogiki Montessori w Szwecji, Prof Dr Gert Biesta dyrektor: Institute of Education and Society Uniwersytetu w Luxemburgu. Zaś wśród liderów warsztatów byli: Birgit Griep z Niemiec, Jacqueline Hendriksen z Holandii, Clare Healy Walls z Irlandii, Evy-Maria Ahlquist ze Szwecji i wielu innych autorytetów w dziedzinie pedagogiki montessoriańskiej.
To, co najbardziej pozostanie w pamięci naszych pedagogów to myśl długoletniego niemieckiego nauczyciela (Claus Dieter Kaul), który również pracował z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych – „najbardziej istotną w pracy z dziećmi jest PASJA, dzięki której entuzjazm, ekspresja i zaangażowanie, prowadzą do efektywnych wyników. Ponadto nauczyciel montessoriański powinien mocno skupić się na obserwacji Dziecka, podążać za jego potrzebami i prowadzić do rozwoju” oraz słowa luksemburskiego profesora (Gert Biesta) mówiące o „wyjątkowości, wyjątkowości dziecka, na którą składają się niepowtarzalność i różnice”. Mówił, o tym, że „nauczyciel ma za zadanie rozwijać osobowość dziecka, by było otwarte na świat, na otoczenie, dostrzegało tę wyjątkowość w innych”, by to mógł uczynić – sam powinien się otworzyć na kontakt z dzieckiem, by móc „dotknąć jego duszy”. Drogą do tego dialogu z otoczeniem jest materiał montessoriański, dzięki któremu dzieci adoptują się do otaczającego świata.
Udział w kongresie dał nauczycielom możliwość zrealizowania wizyt studyjnych
w Bilingual Montessori School of Lund oraz Ostertull Montessoriforskola. To okazja do zobaczenia jak funkcjonuje typowa placówka montessoriańska w innych krajach.
Ponadto wyjazd był okazją do zapoznania się z funkcjonowaniem systemu opieki społecznej dla osób z niepełnosprawnością, która rzeczywiście jest nastawiona na rozwój samodzielności każdej osoby niepełnosprawnej na miarę jej możliwości  – rozwiązania mieszkalnictwa, organizacji zajęć dopasowanych do indywidualnych potrzeb.
Podróże zawsze są źródłem rozwoju kulturowego. Także pobyt w Szwecji zaowocował nawiązaniem kontaktu z przedstawicielami Polonii Polskiej w Lund, którzy pokazali pedagogom najpiękniejsze  zabytki architektury. Mogli zobaczyć jedyną w Szwecji budowlę sakralną wzniesioną w stylu romańskim – Katedrę w Lund, przepiękny Lunds Universitet, zwiedzić kościół katolicki w Lund. Ponadto widzieli również Radhuset (Ratusz), który stoi w Malmo przy najstarszym placu Stortorget, najstarszy obiekt w mieście Sankt Petri kyrka i najstarszą w mieście aptekę Apoteket Lejonet.  Niezwykłym doświadczeniem kulturowym był czas spędzony w dzielnicy muzułmańskiej w meczecie oraz szkole prowadzonej dla dzieci tej religii.
Międzynarodowy Kongres Montessori – to czas spotkań z wieloma osobami z różnych zakątków świata, rozmów, wymiany doświadczeń, refleksji budzących nadzieję do urzeczywistniania zmian również w naszym systemie edukacji, opieki społecznej.

***********************************************************************************

W dniu dzisiejszym grupa nauczycieli przebywająca w Szwecji uczestniczyła w wizytach studyjnych w Bilingual Montessori School of Lund oraz Ostertull Montessoriforskola. Mieliśmy ogromną przyjemność zobaczyć jak funkcjonuje typowa placówka montessoriańska w Szwecji. Cieszymy się z nowych doświadczeń i inspiracji.

***********************************************************************************

Dzisiejszy - trzeci dzień naszej wizyty w Szwecji również pełen wrażeń. Mieliśmy ogromną przyjemność spotkania się z przedstawicielami szwedzkiej Polonii, którzy opowiedzieli nam o historii miasta, oprowadzili po ciekawych miejscach, zaprosili na kawę i ciasteczko oraz zorganizowali wspaniałe spotkanie z Martinem, który pokazał nam jak żyje w Lund.
Martin, pozdrawiamy Cię serdecznie!!!

***********************************************************************************

Drugi dzień kongresu... pełen wrażeń, skłaniający do refleksji.... Wychowanie w poszanowaniu tradycji i ponadczasowych wartości... Świat współczesny, nowoczesne technologie są ważne, ale najcenniejsza jest wrażliwość dziecka na dialog z otoczeniem. Drogą do tego dialogu jest materiał montessoriański, dzięki któremu dzieci adoptują się do otaczającego świata. Trudno nam pozbierać myśli.... Wiele ....skłania do przemysleń.... Wartością dodaną dzisiejszego dnia jest nawiązanie wielu międzynarodowych znajomości (między innymi z fantastycznymi Montessorianami z Południowej Afryki). Jesteśmy mieszkańcami globalnej wioski , której wspólny cel to Edukacja dla Pokoju na Świecie!!!


***********************************************************************************

Pierwszy dzień XV Międzynarodowego Kongresu Montessori w Lund(Szwecja) za nami. Jesteśmy ogromnie szczęśliwe, że mamy możliwość przebywania z osobami zafascynowanymi pracą w duchu montessoriańskim. W dniu dzisiejszym szczególnie zapadły nam w sercach słowa długoletniego nauczyciela, pracującego również z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych - Clausa Dietera Kaula z Niemiec, mówiące o tym, że najbardziej istotną w pracy z dziećmi jest PASJA, dzięki której entuzjazm, ekspresja i zaangażowanie prowadzą do efektywnych wyników. Ponadto nauczyciel montessoriański powinien mocno skupić się na obserwacji Dziecka, podążać za jego potrzebami i prowadzić do rozwoju.

************************************************************************************

XV MIĘDZYNARODOWY KONGRES MONTESSORI W LUND

Już w czwartek 09 października, 10 osobowa grupa nauczycieli naszej szkoły wyjeżdża do Szwecji, by wziąć udział w Międzynarodowym  Kongresie Montessori w Lund, przygotowanym przez organizację Montessori Europe. W ramach Kongresu wezmą udział w seminariach tematycznych,warsztatach,będą obserwować w przedszkolu i szkole podstawowej zajęcia prowadzone metodą Montessori oraz skorzystają z możliwości wymiany doświadczeń z międzynarodową kadrą prelegentów i uczestników.
Przed wyjazdem grupa nauczycieli została wprowadzona, na szkoleniu,  w tematykę pedagogiki montessoriańskiej. Każdy uczestnik wyjazdu odbył również przygotowanie kulturowe - poznając m.in. historię kraju, obyczaje, religię, system edukacji. Od wielu miesięcy nauczyciele biorą także udział w szkoleniu językowym, które doskonali ich umiejętności w zakresie tej dziedziny.